فرهنگ سازي درون سازماني-قسمت سه

فرهنگ سازي درون سازماني
قسمت سه/آداب جلسات اداري
معاونت فرهنگي -روابط عمومي
بيمارستان كوثر-بنيادقلب فارس

 

احترام ، اساسی ­ترین اصول در محیط کار

همه کارکنان می­ بایستی احساس کنندکه کرامت و احترام آنان در محیط کار حفظ می­شود. این امر در مورد کارکنانی که در سطوح میانی و یا پایین­ تر قرار دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است.
ایجاد فضایی مملو از احترام و کرامت در محیط کار نه تنها ارزش گذاشتن به شخصیت افراد تلقی می­گردد بلکه سبب ارتقای فرهنگ احترام در یک سازمان می­گردد. هنگامی که فرهنگ احترام در سازمان ارتقاء یابد سبب می­گردد که افراد خود را متعلق به سازمان دانسته و اهداف خود را منطبق با اهداف سازمان ترسیم نمایند. این امر موجب می­گردد بهره ­وری و کارایی کارکنان افزایش یافته و سازمان نیز به نتایج مطلوب تری دست یابدوهرفرد به بهترين نسخه از خودش برسد
یک کارمند پس از چند تجربه ناخوشایند و عدم موفقیت در پیدا کردن کاری تمام وقت، در شرکتی استخدام شد که همکارانی حامی داشت و مدیری که کار خوب را تحسین می‌کرد. او می‌گوید: «یاد گرفتم که شما همان چیزی هستید که خودتان می‌سازید. بنابراین شغل من یعنی خود من، اگر من بخواهم و توجه کنید که یک تعریف و تمجید ساده از طرف رهبر سازمان، کافی است تا یک کارمند احساس کند ارزش دارد.
بدانید چگونه متناسب با محیط کار خود احترام را رواج دهید
چه رهبر سازمان باشیم و چه کارمند یک بخش، می‌توانیم با هم محیطی بسازیم که در آن افراد نشانه‌های احترام را تقویت کنند و ارزش اجتماعی را به یک واقعیت روزمره برای یکدیگر تبدیل کنند. تحقیقات به رفتارهای ویژه‌ای اشاره می‌کنند که باعث بروز احترام طبیعی می‌شوند؛ رفتارهایی مثل گوش دادن فعال به افراد و ارزش قائل شدن برای ایده‌ها و سوابق و زمینه‌های مختلف. برای رهبران سازمان، تفویض وظایف مهم، آزادی دادن به کارکنان برای پیگیری ایده‌های خلاقانه، توجه کردن به زندگی غیرکاری آنها و حمایت از آنها در موقعیت‌های مهم و حیاتی، از جمله رفتارهایی هستند که می‌توانند احترام را ابلاغ کنند.
برای ابراز احترام، به هنجارها توجه کنید. این هنجارها ممکن است حتی از یک بخش به بخش دیگر فرق کنند. شاید در محیط کار قبلی شما، افراد با خوش و بش‌های اول صبح با همکاران، احترام طبیعی ایجاد می‌کردند، اما در محیط کار جدیدتان این رفتار نوعی مزاحمت بی‌ادبانه در ساعات حیاتی ابتدای کار باشد. یا شاید در محیط کار قبلی، تحسین کردن و ارائه بازخورد هنگام صحبت کردن افراد در جلسات یک نوع احترام اکتسابی محسوب می‌شد، اما همکاران جدیدتان این رفتار را اهانت بدانند.
احترام اثرات موج‌دار دارد

رفتارهای رهبران سازمان معمولا در کل آن سازمان مورد تقلید قرار می‌گیرند و همان‌طور که رفتار بد و خشونت‌آمیز همه جا پخش می‌شود، احترام هم این‌گونه است. این موجی که از بالا به پایین منتقل می‌شود، بر رفتار کارکنان با مشتریان، شرکای صنعت و اعضای جامعه هم اثر می‌گذارد) میزان احترام اکتسابی ارائه شده را متناسب‌سازی کنید

رهبران سازمان بعد از اینکه از یک میزان مشخص و پایه‌ای در مورد وجود احترام طبیعی مطمئن شدند، می‌توانند ترکیبی از دو نوع احترام را که به بهترین شکل به رشد و پیشرفت کارکنان آنها کمک می‌کند، شناسایی و متناسب‌سازی کنند. اگرچه احتمالا سطوح بالاتری از احترام طبیعی و اکتسابی مورد نیاز است، اما باید برای تاکید بر هر یک از این دو نوع احترام، دلایلی داشته باشید. شاید هدفی که تعیین کرده‌اید نیازمند همکاری و انسجام زیادی در کار باشد و در نتیجه باید تاکید بیشتری بر احترام طبیعی صورت بگیرد. یا برعکس، اگر فرهنگ شما تا حد زیادی بر نقش‌های فردی متمرکز است، بهتر است بر احترام اکتسابی تاکید کنید و در عین حال مطمئن شوید که استانداردهای عملکرد شفاف هستند.
احترام نامحدود است
تصمیم گرفتن در مورد اینکه چه زمانی باید احترام قائل شوید، مثل قضاوت کردن نیست که نیاز باشد مساوات را رعایت کنید (همان‌ کاری که مثلا هنگام تخصیص زمان، منابع یا افزایش حقوق انجام می‌دهید). احترام گذاشتن نامحدود است. می‌توان یک کارمند را از آن بهره‌مند کرد، بدون اینکه کارمندان دیگر کمبودی احساس کنند. این هم در مورد احترام طبیعی و هم در مورد احترام اکتسابی صدق می‌کند. کلیه اعضای یک سازمان باید از احترام طبیعی برخوردار شوند و کلیه کارکنانی که استانداردهای عملکرد را رعایت می‌کنند یا از آن فراتر می‌روند، لایق احترام اکتسابی هستند. همچنین جایگاه یک فرد در چارت سازمانی او را کمتر یا بیشتر سزاوار دریافت احترام نمی‌کند. احترام طبیعی باید به یک اندازه براي رؤساوخدمات و نگهبان وجود داشته باشد و احترام اکتسابی براساس استانداردهای مختص نقش یک فرد رعایت شود.نتيجه اينكه همان ابتداي اين بحث هنگامی که فرهنگ احترام در سازمان ارتقاء یابد سبب می­گردد که افراد خود را متعلق به سازمان دانسته و اهداف خود را منطبق با اهداف سازمان ترسیم نمایند. این امر موجب می­گردد بهره ­وری و کارایی کارکنان افزایش یافته و سازمان نیز به نتایج مطلوب تری دست یابدوهرفرد به بهترين نسخه از خودش برسد.به يكديگر احترام بگذاريم واين احترام متقابل براي هردوسمت بايدشفاف وواضح باشدوكاملادرك شود.


رای شما به این مطلب چیست؟

0