راه اندازی سیستم HIS در بیمارستان کوثر

  در عصر تکنولوژی اطلاعات و اطلاع‌رسانی، اطلاعات نیروی حیاتی ارائه مراقبت بهداشتی و درمانی است . در بخش بهداشت و درمان استفاده از سیستم های اطلاعاتی کارآمد برای تحقق اهداف کارآیی، اثربخشی و کیفیت خدمات و نیز رضایتمندی مراجعین ضرورتی انکار‌ناپذیر بشمار می‌رود.

 سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)، یک نرم‌افزار جامع برای یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به بیمار جهت ارسال و تبادلات اطلاعات جامع بیمار بین بخشها و سایر مراکز درمانی بمنظور تسریع در فرایند مراقبت و درمان بیمار، بهبود کیفیت، افزایش رضایتمندی، و کاهش هزینه‌ها می‌باشد.

HIS ، برای خودکار نمودن امور بیمارستانها مانند؛ گزارش‌دهی نتایج آزمایشات، وارد نمودن دستورات پزشک، تجویز دارو، کنترل موجودی داروخانه، انبار مرکزی، واحد تغذیه، و غیره طراحی شده است .

این سیستم قابلیت‌ها و ارزشهای افزوده بسیار دارد و می تواند انقلابی در خدمات بیمارستانی ایجاد نماید. ارتقا کیفیت خدمات درمانی، ایجاد مدیریت علمی در اداره بیمارستان، بهبود اقتصاد درمان، رشد پژوهش در علوم پزشکی، اصلاح سیاست گذاری کلان در بهداشت و درمان و توسعه آموزش پزشکی از جمله ثمرات این سیستم است. تحقیقات جهانی نیز م‍ؤید این تأثیرات مطلوب است.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان کوثر بخش فناوری اطلاعات در کنار فعالیتهای روزانه که شامل حفظ زیر ساخت سخت افزاری ، شبکه و نرم افزاری موجود می باشد، پس از 13 ماه با برنامه ریزی دقیق ،تلاش و کوشش فراوان وحمایت های همه جانبه مدیریت محترم بیمارستان موفق به نصب و راه اندازی و استفاده از نرم افزار جدید طب سافت شده اند .

 امکانات و قابلیت های جدید اضافه شده به سیستم عبارتنداز :

نسخه نویس و نسخه پیچ الکترونیک، تسهیل در صورتحساب پزشکان، امکان سند زدن در نرم افزار حسابداری، تسهیل در امور بیمه گری و ارتباط با سپاس و رز و سایر سامانه ها، امکانات ویژه پزشکان و پرستاران در بخشها (پرونده الکترونیک بیمار،گزارش پرستاری، علائم حیاتی، کارتکس بیمار، آموزش به بیمار، فرم اکو وTEEو TDI))

 مراحل انجام کار:

  • مدیریت پروژه، تهیه طرح ارتقا و انجام عملیات ارتقا با همکاری شرکت تراشه هوشمند
  • برگزاری 2 جلسه دمو و در اختیار گذاشتن فیلم آنها جهت همکاران
  • نصب و راه اندازی سرور تست
  • انجام تعاریف اولیه و تست
  • برگزاری جلسات آموزشی متوالی و تست و تایید کلیات نرم افزار توسط همکاران
  • راه اندازی دیتابیس سرور جدید
  • دعوت از کارشناسان شرکت
  • نصب و راه اندازی نرم افزار جدید ،پشتیبانی و عیب یابی تا سه هفته
  • استقرار کامل و ادامه پشتیبانی و درخواست های کاربران تا کنون
  • راه اندازی ،ارتقا و ارتباط مجدد نرم افزارهای که بنوعی وابسته به طب سافت بودند و هستند
  1. سامانه جامع گزارشدهی
  2. اسکن و آرشیو اسناد پزشکی
  3. کش لس
  4. پیامک
  5. اسکجول
  6. ریپورت آنژیوگرافی
  7. ویوهای دیتا بیس 

 

ü تولید نرم افزار های جدید در حین انجام پروژه

  1. رزرو نوبت و پذیرش بیماران هماهنگ با نرم افزار طب سافت 
  2. فروش ژتون پرسنلی
  3. نمایش بیماران در تلویزیونهای لابی اتاق عملها
  4. جستجوی مخاطبین مرکز تلفن

شایان ذکر می باشد با توجه به ماهیت گروهی بودن کار کلیه همکاران گرامی بیمارستان در تمام مراحل تلاش و کوشش فراوان نمودند اما بخش ها ،شرکت ها وهمکاران زیر نقش پر رنگ تری داشته اند.

در اولویت نخست حمایت و نظرات و دید مثبت مدیریت محترم بیمارستان جناب آقای مهندس تابنده باعث انجام پروژه ای به این عظيمي گردید و پس از آن اولویت های زیر

  • بخش فناوری اطلاعات به ترتیب (آقایان مهندس کاوه، مهندس تراب، مهندس خوشنویس، مهندس معایر، مهندس تبریزی)
  • شرکت تراشه هوشمند
  • شرکت کاوش به ترتیب (آقایان مهندس کاوه، مهندس تراب، مهندس شکوهی)
  • جناب آقای عسکری مسئول حسابداری ترخیص و سرکار خانم اکبری مسئول امور قراردادها
  • سرکارخانم زارع مسئول منشی ها ، آقای هوشیار و آقای رامین مسئول اورژانس
  • سرکارخانم حسینی مسئول پذیرش و خانم خدابخش
  • سرکار خانم ایزد پناه کارشناس امور مالی
  • سایر پرسنل محترم بخشهای بیمارستان (آقای بهارلویی، خانم استواری، آقای نیری، خانم ذوالنوریان، خانم رنجبر، خانم هاشمی، خانم سعادتمند، خانم سلیمانی آسمانجردی، خانم یزدانی، خانم کریمی، آقای گلستانی، خانم کاشف و...)

جا دارد که از زحمات همه جانبه پرسنل محترم بخش فناوری اطلاعات تقدیر و تشکر به عمل آورد که با همتی ستودنی گامی بزرگ در جهت نیل به اهداف والای بنیاد قلب فارس بیمارستان کوثر برداشته اند.

رای شما به این مطلب چیست؟

+8