روانشناسی

روانشناسی

چگونه اختلالات اضطرابی را درمان کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، کالج سلطنتی روانپزشکان استرالیا و نیوزیلند (RANZCP) دستورالعمل‌های خود را در زمینه چگونگی درمان اختلالات اضطرابی منتشر کرد. گروه هدف این گایدلاین، بزرگسالان مبتلا به اختلالات پانیک، اختلال اضطراب اجتماعی، یا اختلال اضطرابی منتشر در همه سطوح از نظر شدت است. این گایدلاین با استفاده از مرورهای سیستماتیک، متاآنالیزها و کارآزمایی‌های کنترل‌شده به نگارش درآمده تا بهترین درمان‌ها را مشخص و معرفی کند. 
- مداخلات اوليه عبارتند از مداخلات روانشناختی و مداخله در شیوه زندگی و سپس درمان‌های خاص - درمان شناختی - رفتاری (CBT)، بازدارنده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یا مهارکننده‌های بازجذب سروتونین - نوراپی‌نفرین (SNRI). مداخلات آموزش روانشناسی و شیوه زندگی به ویژه برای بیماران در وضعیت بحران کمک می‌کند.

- تنفس آهسته به راحتی توسط هر متخصص آموزش داده شود.
- برای هر اختلالی، CBT را برای شرایط خفیف، CBT یا SSRI / SNRI برای درمان های متوسط و درمان ترکیبی را برای شرایط شدید تجویز کنید.
- در صورتی که جایگزین در دسترس نیست یا بر اساس اولویت بیمار، ارائه CBT دیجیتال (از طریق رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند) را پیشنهاد دهید.
- عود دیررس با CBTای کمتر است که به ارائه مهارت‌های مقابله‌ای و به طور کلی با CBT به اضافه دارو در مقایسه با هر یک به صورت مونوتراپی بپردازد.

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم

نیاکان ما،به هنگام رو به رو شدن با پدیده های تهدید آمیز سرا پایشان را استرس فرا می گرفت،واکنشی عادی که برای ادامه زندگی و تنازع بقاء ضرورتی اجتناب ناپذیر بود.پس از برطرف شدن تهدید،نگرانی و استرس آن ها نیز کاهش می یافت و آرام می گرفتند.

اما انسان امروزی به طور پیوسته با عوامل استرس زا از قبیل:محدودیت زمانی برای انجام کارها،مشکل ترافیک، تعهدات و الزامات خانوادگی و ده ها موضوع استرس زای فردی و اجتماعی رو به رو است که فرصت لازم برای استراحت و آرامش را از او گرفته اند!
در چنین شرایطی،بی تردید آشنایی با شیوه های مدیریت استرس می تواند از افزایش هورمون های استرس زا که از عوامل بنیادی انواع بیماری ها از جمله افزایش فشار خون و عارضه قلبی است،پیشگیری کند.دکتر"مارک هامن"متخصص در زمینه تغذیه بر این باور است که برای کاهش استرس باید از خوردن و نوشیدن مواد غذایی دارای کافئین،الکل و شکر تصفیه شده خودداری شود و به جای آن از پروتئین های مفید،انواع سبزی و چربی های سالم استفاده کرد،تا از این طریق سطح هورمون های استرس زا در بدن کاهش یابد.از طرف دیگر از آنجا که انسان بدون اراده به آنچه می بیند یا فکر می کند،واکنش نشان می دهد،برای پرهیز از افزایش استرس باید تا حد امکان به پدیده های آرامش بخش و مثبت نگاه کند و از فکر کردن به آنچه که موجب احساس تهدید و نا امیدی می شوند،اجتناب نماید و به هنگام انجام کارهای طولانی فرصت های کوتاهی برای تجدید قوای خود بدهد و در اوقات فراغت به تفریحات نشاط آور بپردازد.دکتر"مارک هامن" متخصص در زمینه تغذیه بر این باور است که:"عادت خوب تنفس عمیق کشیدن به هنگام روبه رو شدن با پدیده های استرس زا،بسیار کارساز و آرامش دهنده است،زیرا تنفس عمیق نه تنها اکسیژن کافی در حالت اضطراری به بدن می رساند و باعث شل شدن عضلات سفت شده در اثر استرس می گردد،بلکه ضربان قلب را هم آرام تر و فشار خون را کاهش می دهد."
وی می گوید:ورزش یکی از سریع ترین راهکارها برای کاهش استرس و افزایش میزان هورمون خوب اندرفین در بدن است.خواب کافی،قدم زدن درهوای تازه و آفتاب گرفتن نیز باعث کاهش قابل توجه استرس می شود.دکتر "مارک هامن" تأکید می کند یکی دیگر از راه های مدیریت استرس این است که هیچ وقت خودتان را برای کامل نبودن سرزنش نکنید، قبول کنید که همه انسان ها در توان، زمان و مکان محدود هستند. از همین رو،به توانمندی های خود امتیاز مثبت بدهید و شعار شما این باشد: "من توانا هستم، من می توانم هر کاری را به سرانجام برسانم!".

فوبیا یا ترس مفرط را بشناسید

یک روانپزشک کودک و نوجوان گفت: فوبیا یا ترس و هراس مفرط، اختلال رفتاری است که از دوره کودکی شروع شده و در صورت عدم درمان به موقع احتمال دوام آن تا بزرگسالی خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مهشید رابطیان گفت: فردی که به یک شیء یا موقعیت خاص فوبیا دارد در هنگام مواجهه با آن دچار اضطراب شدید می شود یا با حالت حمله پانیک (هول) می شود.

رابطیان افزود: اختلال رفتاری فوبیا در اکثر افراد مبتلا همچون عذاب آوری، شوک، دلشوره، ترس و اضطراب ایجاد می کند. آثار فوبیا در بین زنان 2 برابر مردان است. تاثیر ژنتیک و محیط بر روی فردی که به این اختلال رفتاری مبتلا است را می توان در ترس از بلندی و ارتفاع، مسافرت با هواپیما، مواجه شدن با حیوانات، وزش باد و طوفان، آتش، رگبار و رعد و برق، شنا کردن، سوار شدن در آسانسور و پله برقی، تاریکی، بیماری، درگیری یا دیدن خون، به خوبی مشاهده کرد. 
این روانپزشک کودک و نوجوان گفت: بهتر است که فوبیا (ترس) بچه ها در همان دوران کودکی از بین برود. به طور کلی افراد هنگام مواجه شدن با شرایط و موقعیت های ترسناک دچار اضطراب، تپش قلب، رنگ پریدگی، تعریق بدن به خصوص کف دست ها، افت فشار خون و ضربان قلب و گرفتگی عضلانی می شوند. اما گاهی این علایم نشان دهنده ترس از یک موقعیت ثابت و همیشگی است که هیچ دلیل عقلانی هم ندارد و تحت عنوان فوبیا شناخته می شود

این روانپزشک روش های درمانی که تا کنون برای رفع اختلال فوبیا شناخته شده را شامل رفتار درمانی، هیپنوتراپی و درمان مجازی عنوان کرد و افزود: رفتار درمانی یکی از موثرترین روش های درمان این اختلال است. در این روش، بیمار در معرض فهرست از پیش تعیین شده ای از محرک های اضطراب زا با شدت اضطراب زایی کم به زیاد، قرار می گیرد. 
وی اضافه کرد: در حین روش، درمانگر می تواند از دارو یا تکنیک های ریلکسیشن برای القای آرامش به فرد استفاده کند. یعنی در مرحله اول فرد برای مواجهه با عامل محرک زای اضطراب با نمره پایین مسلح می شود و سپس در معرض آن عامل به صورت واقعی یا ذهنی قرار می گیرد. بعد از اینکه در این مرحله اضطراب فرد از بین رفت، قدرت بیشتری برای ورود به مراحل بعدی پیدا می کند

شخصیت‌های ضد اجتماعی چه رفتارهایی دارند؟

روانشناس و روان درمانگر گفت: اشخاص دارای اختلال ضد اجتماعی در حوزه احساسات مشکلات اساسی دارند و برای رسیدن به پول و مقام در کوتاهترین زمان مخاطبان خود را به بازی می گیرند

فدایی افزود: اختلالات ضد اجتماعی بیشتر در بین مردان شایع است. این افراد عموما برخی مواقع خوش اخلاق، خوش برخورد و دارای جذابیت ظاهری هستند و هوش اجتماعی آنها گاهی دیگران راتحت تاثیر قرار می دهد.  

وی ادامه داد: توانایی همدلی در افراد دارای اختلال ضد اجتماعی بسیار پایین است و نمی توانند از منظر دیگری مشکلات را بررسی کنند. تلاش زیادی برای متقاعد کردن دیگران برای رسیدن به پول و مقام در کوتاهترین زمان می کنند و به نوعی مخاطب خود را به بازی می گیرند.
عضو انجمن علمی روانشناسان گفت: در این دسته افراد سه نوع خشونت و پرخاش می توان مشاهده کرد. پرخاش آشکار، پرخاشگری پنهان از قبیل دزدی و دروغگویی متعدد، جنگ و عدم سازگاری با صاحبان قدرت در محیط کار یا محل زندگی، از بارزترین مشخصه افراد ضد اجتماعی است.
این روان درمانگر تاکید کرد: مشکل اساسی در درمان این افراد (همچون بسیاری دیگر از افراد دچار اختلال شخصیت) این است که آنها خود را بیمار نمی دانند و عموما علائم خود را انکار می کنند. علت مراجعه این افراد برای مشاوره یا روانپزشک برای درمان، در بسیاری از مواقع بنابر پافشاری اطرافیان یا ارجاع از سوی دادگاه و محاکم قضایی است، بسیاری از این افراد در برقراری رابطه صمیمی مشکل دارند و از این رو رابطه درمانی می تواند اولین تجربه رابطه معنادار در محیط امن باشد. درمانهای تحلیلی در این افراد عموما پیچیده و با محدودیت همراه است.
وی خاطرنشان کرد: رفتار درمانی با هدف ترک یا کاهش مصرف الکل، مواد محرک و اعتیادآور، کنترل حملات پرخاشگری و افزایش مهارت های زندگی در این افراد سودمند است و با درمان های شناختی به تدریج فرد متوجه عواقب دراز مدت اعمال خود می شود.
به گزارش ایرنا وی در پایان افزود: درمان دارویی نیز برای کنترل شرایط از قبیل پرخاشگری و اختلال خلق می تواند مؤثر باشد.

موسیقی، عاملی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

یک روانپزشک گفت: با توجه به شرایط سخت زندگی در جامعه امروزی که استرس و فشارهای روانی افزایش یافته است. داشتن روابط اجتماعی و آموزش موسیقی عامل مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر است.

فاطمه رضایی افزود: بیماری آلزایمر زمانی پیش می آید که عوامل خطر بیماری دست به دست هم داده تا حدی به مغز فشار وارد می شود که دیگر قادر نباشد سلامت خود را حفظ یا ترمیم کند.

وی ادامه داد: با انتخاب روش زندگی سالم می توان عوامل خطر را کم کرد و توانایی مغز را افزیش داد تا مغز برای مدت طولانی تری سالم بماند، بهتر است برای به چالش کشیدن مغز افراد با یکدیگر معاشرت اجتماعی داشته باشند.

این متخصص روانپزشکی گفت: همچنین لازم است برای به چالش کشیدن فکر بازی های مختلف مانند شطرنج، پازل، جدول کلمات و ارقام و بازی های حافظه ای انجام داد.
رضایی تاکید کرد: بازی های ذهنی و محاسباتی که ذهن را درگیر کند، یادگرفتن مهارت‌های جدید، آموختن نوازندگی یک وسیله موسیقی یا زبان خارجی را از موارد دیگری بیان کرد که می‌تواند ذهن سالمند را تقویت کند.
این روانپزشک توضیح داد: برای پیشگیری از آلزایمر در بزرگسالی باید از استرس و خشم دوری کرد، مواد دخانی نباید مصرف نشود و در دوره میانسالی معاینه‌های پزشکی باید به طور منظم انجام شود، افراد بر وضع شنیداری، بویایی و بینایی خود باید دقیق باشند و در صورت کاهش ناگهانی یکی از این حس‌ها به پزشک مراجعه و فشار و قند خون خود را کنترل کنند تا از ابتلا به این بیماری آزار دهنده ایمن بمانند.
وی هشدار داد: آلزایمر بیماری است که در سال‌های اخیر بین سالمندان افزایش یافته و می تواند در آینده به چالش جدی در کشور تبدیل شود.

  • یک متخصص روانپزشکی و طب روان‌تنی مطرح کرد

تاثیر مداخلات روانشناختی در بهبود بیماران مبتلا به سرطان

یک متخصص روان‌شناسی و طب روان تنی با تاکید بر اهمیت توجه به ابعاد روانشناختی بیماران مبتلا به سرطان و تاثیر مداخلات روان شناختی در بهبود و پاسخ‌دهی بهتر به درمان بیماران، راه‌اندازی مراکز روانشناختی در کنار تمامی بخش‌های بیمارستانی فعال در حیطه سرطان را ضروری دانست.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، فرح لطفی کاشانی با بیان اینکه احساس ترس، گناه، اضطراب و افسردگی برخی از مواردی است که بیمار مبتلا به سرطان تجربه می‌کند، گفت: در گذشته به علت عدم پیشرفت پزشکی، از سرطان به عنوان یک بیماری کشنده یاد شده و معمولاً سرطان را مترادف با مرگ تفسیر می‌کردند، متأسفانه امروز نیز با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه درمان این بیماری، هنوز دید عموم نسبت به آن تغییر نکرده و همین برداشت‌ها دغدغه بیمار را دو چندان کرده است.

 لطفی کاشانی با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته درباره تأثیر مداخلات روانشناختی سرطان، ادامه داد: بر اساس نتایج یکی از طرح‌های پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مداخلات روان شناختی و معنویت درمانی می‌تواند سیستم ایمنی بیمار مبتلا به سرطان و پاسخ دهی فرد به درمان را بهبود ببخشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه فرایند درمان سرطان، زندگی جنسی بیمار را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: بیماران زیادی به دنبال همین مساله در روابط زناشویی دچار مشکل می‌شوند، در حالی که با مداخلات روان شناختی می‌توان این مشکل را مرتفع کرد.
این استاد دانشگاه افزود: در خدمات روانشناختی سرطان به این مساله توجه زیادی شده؛ چراکه پژوهش‌ها نشان داده که صمیمت های جسمی و جنسی بیمار با همسر، یک عامل مهم برای گذر از این فرآیند سخت بوده و بنابراین در مشاوره‌های تخصصی اطلاعات و راهکارهای مؤثری به بیمار و همسر فرد ارائه می‌شود..
این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی بیماران از توجه افراطی خانواده و برخی از توجه ناکافی خانواده با هدف جدی نگرفتن بیماری جهت کاهش استرس فرد گلایه دارند که هر دو شیوه آسیب‌زاست. بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود که نیاز بیمار را در کسب توجه شناخته و مطابق با خواسته و نیاز او حرکت کنند

دارویی

قرصی که ورود خود را به معده اعلام می کند

سازمان غذا و داروی آمریکا برای اولین بار به قرصی مجوز داده است که ورود خود را به معده اطلاع می دهد.

این سازمان به یک شرکت داروسازی ژاپنی و یک شرکت فناوری آمریکایی اجازه داده است تا این سیستم را که "سیستم دیجیتال ردیابی خوردن دارو" نام گرفته در آمریکا عرضه کنند. این سیستم در قرصی به کار گرفته شده که در بیماری ‌های روانی مورد استفاده قرار می گیرد و "آری‌‍ پی ‌پرازول" نام دارد. در داخل این قرص یک حسگر/فرستنده قرار دارد که از موادی ساخته شده که در دستگاه گوارش جذب می‌شوند. وقتی این قرص در تماس با ترشحات معده قرار می‌گیرد، حسگر فعال می‌شود و آغاز فرآیند هضم به اضافه برخی ویژگی ‌های فیزیولوژیک مثل میزان فعالیت دارو را ثبت می‌کند. این اطلاعات به چسبی که بیمار روی پوستش چسبانده انتقال می یابد و از آنجا به اپلیکیشنی در موبایل بیمار ارسال می‌شود. در صورت موافقت بیمار، این اطلاعات از طریق اینترنت می‌تواند در اختیار مراقبان بیمار، پزشکان ، کادر درمانی یا اشخاص دیگر قرار بگیرد. سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از "آری ‌پی ‌پرازول "دیجیتال را فقط برای درمان "اسکیزوفرنی" و "حملات مختلط افسرگی-شیدایی" در اختلال دوقطبی نوع اول یا درمان کمکی در افسردگی صادر کرده است. گفتنی است، مصرف این قرص دیجیتال در روان پریشی (سایکوز) ناشی از دمانس ممنوع است. همچنین معلوم نیست آیا استفاده از آن در کودکان بی ‌ضرر است یا نه. یکی از مشکلات درمان بیماری ‌های روان پزشکی، خودداری بیمار از خوردن دارو است، اما تولیدکنندگان این سیستم می‌گویند روشن نیست که آیا این قرص دیجیتال می‌تواند به این کمک کند که بیمار حتما دارویش را مصرف کند. علاوه بر این تولیدکنندگان این سیستم می‌گویند مطلع شدن از شروع هضم قرص ممکن است بین نیم ساعت تا دو ساعت طول بکشد و گاهی ممکن است سیستم نتواند آن را ردیابی کند بنابراین، از این قرص برای ردیابی "لحظه به لحظه" و اینکه آیا در موارد اورژانس هضم و جذب دارو آغاز شده یا نه نباید استفاده شود

آنتی ‌بیوتیک جدید برای نابودی هر نوع باکتری مقاوم ساخته شد

مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس Scripps در آمریکا گفته است که پژوهشگران این مؤسسه با تغییراتی در آنتی ‌بیوتیک وانکومایسین Vancomycin داروی جدید ساخته ‌اند که از سه راه مختلف بر باکتری ‌ها اثر می ‌کند و به این ترتیب، مانع از مقاومت آنها در برابر آنتی ‌بیوتیک می شود.

وانکومایسین حدود شصت سال است که برای بیماری های عفونی تجویز شده اما به تازگی باکتری ‌ها نسبت به نوع متعارف آن مقاومت نشان داده ‌اند. موسسه اسکریپس گفته است که پزشکان می‌ توانند نوع جدید این دارو را بدون نگرانی از مقاوم شدن باکتری ‌ها در برابر آن به کار گیرند.به گفته کارشناسان، استفاده مکرر و بیش از اندازه از آنتی ‌بیوتیک‌ ها باعث جهش ژنتیکی و ظهور باکتری ‌هایی می ‌شود که این داروها بر آنها تأثیری ندارد. به عبارت دیگر، بشر به تدریج در برابر این باکتری ‌ها خلع سلاح می ‌شود. دقت در استفاده از آنتی ‌بیوتیک ‌ها یکی از راه‌ های جلوگیری یا در واقع، کُند کردن روند ظهور باکتری ‌های مقاوم است اما در نهایت، پزشکان امیدوار بوده ‌اند که داروهایی کشف شود که باکتری‌ ها قادر نباشند در برابر آن مقاوم شوند.به گفته پژوهشگران موسسه اسکریپس، مدت زمان مقاوم شدن باکتری‌ ها نسبت به وانکومایسین نشان داد که این روند به سادگی صورت نمی ‌گیرد. وانکومایسین به خاطر تأثیری که در نابودی باکتری ‌ها داشته به "داروی جادویی" شهرت یافته و تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود که می‌توان با تغییراتی در ساخت آن، بر کارآیی این دارو افزود.نتیجه تحقیقات جدید که در نشریه گزارش‌های آکادمی ملی علوم منتشر شده حاکی از تغییر دیگری در این دارو است به نحوی که می‌ تواند به شکلی جدید بر باکتری‌ ها اثر بگذارد. به گفته پژوهشگران، در مجموع، تغییراتی که در وانکومایسین داده شده کارآیی آن را هزار برابر بیشتر و ادامه استفاده از این دارو را برای مدتی طولانی‌ تر امکانپذیر کرده است.

 

استفاده کنندگان از داروهای ضد اچ‌آی‌وی 'عمر طبیعی خواهند داشت'

پیشرفت روش‌های درمانی مقابله با اچ آی وی طول عمر مبتلایان را به طرز چشمگیری افزایش داده است.نتیجه تحقیقات گروهی از پژوهشگران دانشگاه بریستول در بریتانیا نشان داده است که افراد جوان مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی با آغاز به موقع درمان با داروهای جدید بلافاصله پس از ابتلا به این ویروس می‌توانند طول عمری مشابه سایر افراد جامعه داشته باشند.

در  مقاله ای که این گروه از پژوهشگران در شماره ماه مه نشریه علمی لانست Lancet منتشر کرده‌اند آمده است که "پیشرفت فوق‌العاده در روش‌های درمانی به معنی آن است که ویروس اچ‌آی‌وی به سادگی نمی‌تواند در برابر داروهای جدید مقاوم شود." همچنین، پیشرفت در زمینه تشخیص و جلوگیری از آلودگی به ویروس به موفقیت در زمینه افزایش طول عمر مبتلایان کمک کرده است.
به گفته آنان، درمان ضد ویروس با استفاده از ترکیبی از سه دارو یا بیشتر می‌تواند مانع از پیشروی طبیعی ویروس شود.در عین حال، این گزارش هشدار داده است که هنوز هم بسیاری از افراد اچ‌آی‌وی مثبت، به خصوص کسانی که از طریق تزریق مبتلا شده‌اند، از وضعیت خود آگاهی ندارند و به موقع در صدد درمان بر نمی‌آیند و تعلل در درمان شانس موفقیت را کاهش می‌دهد.
این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که داروها و روش‌های مقابله با اچ‌آی‌وی طی سی سال گذشته چه پیشرفت قابل توجهی داشته است. پژوهشگران نتیجه گرفته‌اند که شانس زنده ماندن بیمار طی سه سال اول آغاز درمان همچنان رو به افزایش است. به گفته آنان، استفاده از داروهای با آثار جانبی کمتر، بهتر شدن آگاهی بیمار در استفاده مرتب از دارو، اقدامات پیشگیرانه و مقابله با ابتلای به بیماری های ثانویه از دلایل اصلی این دستاورد بوده است.

اضافه شدن واکسن HPV به پروتکل واکسیناسیون کشور

سرپرست وزارت بهداشت گفت: به زودی واکسن ‏HPV‏ به پروتکل واکسیناسیون کشور وارد می‌شود و به دنبال تولید این واکسن در داخل هستیم. واکسیناسیون ‏علیه بیماری‌های آنکوژن در کنار تغییر سبک زندگی بسیار اهمیت دارد.‏

واکسن HPV برای مصونیت در برابر ویروس پاپیلوم انسانی و پیشگیری از سرطان دهانه رحم در زنان کاربرد دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات حال حاضر در نظام سلامت، سرطان‌ها است. افزایش بار بیماری‌ها ‏تلنبار ندیدن‌های دیروز ما است. یعنی اگر دیروز، امروز را پیش بینی می‌کردیم به سیاه چاله بسیاری از مشکلات نمی‌افتادیم و یکی از ‏مشکلات سرطان‌ها است.‏
نمکی در ادامه گفت: 14 ولادت و 13 وفات در تشیع داریم. این یعنی یک پله بیشتر برای شادی وجود دارد. در نتیجه بهداشت روان یکی از ‏مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.‏
‏ وی تصریح کرد: تعداد پزشکان که مجموعه ای از پزشکان ایرانی و خارجی بودند در آن زمان حدود 14 هزار ‏و 700 نفر و پوشش واکسیناسیون 30 درصد بود. در آن زمان فقط 600 تا 610 دانشجوی پزشکی داشتیم. امروزه در همه ‏شاخص‌ها به کمتر از یک دهم مرگ و میر رسیدیم و توانستیم سال‌ها پیش در 23 کشور مدیترانه رتبه اول را به دست بیاوریم.‏

رای شما به این مطلب چیست؟

0